Nieuw!: bekijk ons YouTube kanaal voor de leukste filmpjes

Bekijk direct!

Pedagogische werkwijze en doelen

Pedagogische werkwijze

KiWi laat zich inspireren door ervaringsgerichte stromingen; het welbevinden en de betrokkenheid van kinderen staat bovenaan, dit is een voorwaarde voor ontwikkeling. De pedagogisch medewerkers richten zich op wat er in de kinderen omgaat, wat hen raakt en hen motiveert. Door daarbij aan te sluiten, zal het kind zo betrokken mogelijk zijn en kan het zich beter ontwikkelen. Er wordt daarbij een omgeving gecreëerd met voor kinderen interessante en uitdagende materialen en activiteiten. De ervaringsgerichte dialoog, het gesprek, helpt de pedagogisch medewerkers om een goede relatie met elk kind op te bouwen, hen zo goed mogelijk te begrijpen en te begeleiden.

  • Actief kijken en luisteren naar kinderen volgens Thomas Gordon

Thomas Gordon heeft een methode ontwikkeld voor een goede communicatie tussen opvoeders en kinderen. Het gaat om een eerlijke, open houding van gelijkwaardigheid, acceptatie en respect voor de ander. Een kind wordt geaccepteerd ongeacht zijn gedrag; het kind mag er zijn, zo kan er een relatie ontstaan waarin een kind kan groeien en zich kan ontwikkelen. Alle pedagogisch medewerkers zijn geschoold in deze methode.

  • Pikler en de baby- en dreumesgroepen

Volgens de visie van Emmy Pikler ontwikkelt een kind zich het beste, wanneer het de ruimte krijgt om veel zelf te doen in zijn eigen tempo. De babygroepen hebben een grote afgeschermde ruimte voor de jonge baby’s. De baby’s liggen op zachte stevige matten en kleden en er ligt speelgoed dat het onderzoeksgedrag stimuleert. De pedagogische medewerkers kunnen bij de baby's op de grond zitten en met hen spelen. De baby’s worden weinig tot niet in stoeltjes gelegd wanneer ze er nog niet aan toe zijn. De groepsleiding besteedt veel actieve aandacht aan de communicatie met baby’s tijdens de verzorgingsmomenten. Ze benoemt dingen die ze doet, ze kijkt het kind aan en reageert sensitief op zijn reacties en gebabbel. Na deze exclusieve aandacht voelt de baby zich gezien en blij en kan zich daarna meestal goed zelf bezig houden. De groepsleiding grijpt niet onnodig in bij activiteiten van het kind. Ze stimuleert hen wel tot uitbreiding van het spel. De inrichting van de groepsruimtes van de baby’s is aangepast op basis van de uitgangspunten van Pikler.

  • Loris Malaguzzi

Loris Malaguzzi is de grondlegger van de pedagogiek van Reggio Emilia. In de Reggio Emilia staat het kind en zijn ‘100 talen’ centraal. Deze pedagogiek gaat ervan uit dat elk kind van nature creatief is en honderd talen heeft om zich uit te drukken: in klanken, beweging, schilderen, bouwen, boetseren, dansen, rollenspel et cetera. De pedagogisch medewerkers helpen de talenten van elk kind te ontplooien door een uitdagende en inspirerende omgeving te bieden. KiWi wil uitgaan van wat kinderen kunnen en niet van wat kinderen (nog) niet kunnen. Met respect voor de talenten van elk kind en de manier waarop elk kind zich ontwikkelt. Elk kind is al in bezit van veel kennis en vaardigheden en spelenderwijs zullen deze tevoorschijn komen en verder ontwikkelen.

Pedagogische doelen

In de Wet kinderopvang staan de vier pedagogische doelen beschreven:

  • emotionele veiligheid
  • persoonlijke competenties
  • sociale competenties
  • waarden en normen

In het pedagogisch beleidsplan staat uitgebreid beschreven hoe KiWi de vier doelen in de praktijk vormgeeft.

Naast het pedagogisch beleidsplan heeft KiWi ook een actueel beleidsplan veilgheid en gezondheid.

Pedagogisch beleidsplan Kinderopvang KiWi -april 2020-
Pedagogisch beleidsplan VVE -augustus 2020-
Beleidsplan Veiligheid en Gezondheid Kinderopvang KiWi -augustus 2020-

Het laatste nieuws

De kinderen geven aan wat ze willen en wij gaan daarin mee. Het belangrijkste uitgangspunt hoe er bij KiWi met kinderen gewerkt wordt. KiWi waar elk kind zichzelf mag zijn.
 
    Lees het hele bericht
Namens alle kinderen en collega's van kinderopvang KiWi, wensen wij u fijne feestdagen en een gelukkig en gezond 2021.
 
    Lees het hele bericht
We hebben vorige week een erg leuke Sinterklaas week gehad bij BSO de Tuimelaars🐬. De kinderen moesten allemaal opdrachten doen zoals dansen en een pepernootje eten en in ruil daarvoor mochten ze een kado uitpakken. 🎁Ook hebben we pepernoten gebakken deze week en natuurlijk opgegeten.🎊🎉 Afgelopen vrijdag sloten we deze gezellige week nog af met spelletjes op de BSO, want BSO de Tuimelaars is ook op de vrijdag open en sinds deze week zijn we ook begonnen met 5 dagen in de week VSO bij de Tuimelaars voor alle kinderen van O.B.S de Tweemaster. 🎊 Groetjes de Tuimelaars🐬
 
    Lees het hele bericht

Een greep uit onze foto's

Wilt u nog meer foto's zien? Klik hier